Staples Solutions gebruikt cookies (en vergelijkbare technologieën zoals Facebook Pixels, beacons en Javascript) voor de website om de functionaliteit en bruikbaarheid van de website te verbeteren, om verkeer te analyseren en voor advertentiedoeleinden. Als gevolg hiervan verwerken cookies persoonsgegevens voor verschillende doeleinden. Lees meer over het gebruik van cookies op deze website in de cookieverklaring op www.staplesadvantage.nl. Lees meer over de manier waarop deze website persoonsgegevens verwerkt in de privacyverklaring www.staplesadvantage.nl. Door op de knop 'OK' te klikken of door deze website te gebruiken, geeft u toestemming voor de functie van deze cookies.

Het belang van een werkende kantoorkeuken voor het welzijn van uw medewerkers

Delen via:
  • Staples_article

Het kloppende hart van elk huis is de keuken en met de snelle opkomst van de cafécultuur, is de keuken ook het hart van het moderne kantoor. Veel kleine en middelgrote bedrijven zijn er trots op zijn om samen te werken, dus is het geen wonder dat ze volop vertrouwen op deze ruimte. 

Mensen hebben de neiging om naar de keuken en kantine te wandelen om iemand onder vier ogen te spreken, even rustig met elkaar te praten en productief te overleggen. Dus is het verstandig om een comfortabele ruimte te bieden waar iedereen welkom is. Sommige bedrijven hebben grootscheeps uitgepakt om de tevredenheid van hun medewerkers te verbeteren en het hele kantoor getransformeerd om van de keuken een bloeiend centrum van activiteit te maken - compleet met koffie in baristastijl.

Barnaby Lashbrooke, oprichter van het platform voor virtuele assistentie Time, zei:

"Mijn team loopt regelmatig naar de keuken om samen te werken in onze 'break out'. En de meeste goed uitgeruste kantoren voor het MKB die de afgelopen jaren zijn opgedoken, hebben hun gemeenschappelijke ruimten ontworpen rondom een bruisende open keuken waar uitstekende koffie wordt geserveerd. Dat is niet toevallig, het maakt deel uit van de nieuwe werkplekcultuur die netwerken aanmoedigt."

Voor veel kantoormedewerkers is het fijnste van de keuken de onderbreking die zo wordt geboden. Ze zijn niet alleen een paar minuten achter hun scherm vandaan, ze kunnen ook even hun benen strekken, hun hoofd leegmaken en een minuutje ontspannen. Of het nu een grote keuken is met veel ruimte voor koffiemachines en waterkokers, of een plankje met een waterkoker, het uitgangspunt blijft hetzelfde. 

Medewerkers een plek bieden waar ze even kunnen hergroeperen zal op zijn beurt bijdragen tot de verbetering van de productiviteit. Na een korte pauze kunnen ze frisser terugkeren naar hun werkplek om hun werk voort te zetten.

Als u op zoek bent naar meer manieren om van uw bedrijf een baken van productiviteit te maken, zijn zaken zoals de kwaliteit van koffie, thee en - als het budget dat toelaat - lunch, goed om mee te beginnen. U kunt zelfs gezonde hapjes klaar zetten in de pauzeruimte, zodat uw medewerkers zich tevreden voelen en klaar zijn om weer aan het werk te gaan. 

Uit onderzoek van Fruitful Office blijkt dat door het simpelweg aanbieden van vers fruit aan uw medewerkers, de productiviteit met meer dan 10% stijgt. Meer dan driekwart van de ondervraagden gaf aan dat ze zich door het aanbieden van fruit meer gewaardeerd voelen, en bijna 80% zei dat ze zich gezonder voelen. 

Bovendien wordt samenwerking op diverse niveaus steeds populairder op kantoren in het hele land. Met een open indeling waar directeuren naast stagiairs zitten en managers naast beginnende medewerkers, kan de werkplek meer gelijkwaardig voelen en kan de motivatie bij het personeel toenemen.  

Een flexibele indeling kan ook samenwerking tussen medewerkers op alle niveaus aanmoedigen, waardoor teamvergaderingen effectiever worden. Met een cultuur van 'we zijn allemaal gelijk' op de werkplek, kunnen uw medewerkers zich prettiger voelen en meer gewaardeerd, wat het retentiepercentage kan verbeteren.

Medewerkers aanmoedigen om pauze te nemen en gebruik te maken van de geboden faciliteiten, is een belangrijke stap op weg naar hun welzijn. Maar dit werkt alleen als de keuken in orde is. Zorg voor gemakkelijke stoelen, om onderscheid te maken tussen het werkgebied en de ontspannende lunchruimte. Vergeet niet om enkele keukenregels te formuleren, zodat alle medewerkers de ruimte respecteren. Zorg dat er voldoende papieren handdoeken en schoonmaakproducten zijn, zodat iedereen kan helpen om de ruimte schoon en netjes te houden.

De studio voor creatief ontwerpen, Mother, vraagt hun medewerkers regelmatig om met nieuwe, frisse ideeën te komen. Dus toen hun kantoren in 2004 opnieuw werden ontworpen, ontwikkelde Clive Wilkinson Architects een tafel met 200 zitplaatsen, die werd bekroond met de AIA Honor Award.

In een interview met AdWeek, vertelde Matthew Clarke, partner bij Mother:

"Het stimuleert een cultuur van openheid. Wij zijn voortdurend in beweging, er is geen tijd voor kliekvorming en ongewenste banden tussen afdelingen. Het houdt de zaken echt vers. Het kan gebeuren dat een senior creatief medewerker een suggestie vraagt voor muziek en een administratief medewerker hem een suggestie doet die hij kiest."

Kleine extraatjes als gratis snacks en flexibele werktijden zijn misschien niet de traditionele benadering, maar ze geven vaak een indicatie van de houding die uw bedrijf heeft ten opzichte van medewerkers, hun gezondheid en welzijn. Indien zorgvuldig toegepast, kunnen ze de motivatie versterken en de productiviteit vergroten. Een volledig functionele, schone kantoorkeuken die zowel geschikt is om te eten en drinken als voor vergaderingen, helpt medewerkers na een pauze weer uitgerust aan het werk te gaan.

Bezoek onze site en bekijk de pagina met oplossingen voor kantine en keuken voor meer informatie over ons aanbod en assortiment. Dit kan een belangrijke stap zijn op weg naar het optimaal benutten van uw pauzeruimte. 

Wilt u meer informatie over hoe u uw medewerkers tevreden en productief kunt houden? Ga naar de pagina Vantage Point Magazine en download het magazine.

Delen via:

Lees verder

Contact
close

Een persoonlijk gesprek

U kunt een Staples-accountmanager bellen op het volgende nummer:

088 45 45 700

U kunt ook het onderstaande formulier invullen. Eén van onze accountmanagers zal dan snel contact met u opnemen.

Get Help NL

Form
Submit