Staples Solutions gebruikt cookies (en vergelijkbare technologieën zoals Facebook Pixels, beacons en Javascript) voor de website om de functionaliteit en bruikbaarheid van de website te verbeteren, om verkeer te analyseren en voor advertentiedoeleinden. Als gevolg hiervan verwerken cookies persoonsgegevens voor verschillende doeleinden. Lees meer over het gebruik van cookies op deze website in de cookieverklaring op www.staplesadvantage.nl. Lees meer over de manier waarop deze website persoonsgegevens verwerkt in de privacyverklaring www.staplesadvantage.nl. Door op de knop 'OK' te klikken of door deze website te gebruiken, geeft u toestemming voor de functie van deze cookies.

Logo Staples

Hygiëne op kantoor: de schokkende waarheid

Delen via:

10 tot 12% van het ziekte-gerelateerde verzuim in de EU is het gevolg van het griepvirus. Als we bedenken dat de gemiddelde persoon 35-40 uur per week op de werkvloer doorbrengt, samenwerkt met een aantal mensen en in contact komt met verschillende oppervlakken waar griepvirussen kunnen leven, wordt het belang van hygiëne op kantoor duidelijk.

Uit onderzoek blijkt dat het gemiddelde overdrachtspercentage van het griepvirus op de werkplek 16,2% is. Dit besmettingspercentage kan ernstige gevolgen hebben voor een bedrijf, niet alleen uit oogpunt van productiviteit, maar ook uit financieel oogpunt. Het griepvirus alleen kost in de EU naar schatting 1.580 miljoen euro. Het is belangrijk dat reinigingsprocedures op de juiste manier worden gevolgd en dat gebieden met bacteriën worden geïdentificeerd en aangepakt. Sommige items die we dagelijks gebruiken, kunnen over het hoofd worden gezien, omdat we niet de tijd nemen om echt te bepalen hoe het dagelijks gebruik van dit item van invloed kan zijn op de bacteriën op het oppervlak. Met dit alles in het achterhoofd is het tijd om uzelf de vraag te stellen: weet u hoe vuil uw kantoor in werkelijkheid is?

Er leven 10 miljoen bacteriën op uw bureau

Het gemiddelde bureau is naar verluidt 400 keer smeriger dan de gemiddelde toiletbril en 100 keer smeriger dan de gemiddelde keukentafel. Dit is niet iets wat u op het oog kunt beoordelen, omdat zelfs de keurigste bureaus massa's bacteriën kunnen bevatten. Goede hygiënische praktijken zijn essentieel voor het inperken van de overdracht en de hoeveelheid bacteriën op een bureau. Omdat veel mensen het oppervlak van hun bureau niet regelmatig reinigen, kan een routine voor grondige reiniging helpen om de aanwezige bacteriën blijvend te bestrijden. Uw bureau dagelijks afnemen met allesreiniger helpt om vuil en bacteriën te verminderen waarmee u elke dag in contact komt. Een allesreiniger is een veelzijdig en efficiënt product, dat u op verschillende oppervlakken kunt gebruiken, zodat uw directe omgeving veel hygiënischer wordt.

Ongeveer 80% van de veelvoorkomende ziekten wordt verspreid door aanraking

Elke keer dat u een telefoon, toetsenbord of muis aanraakt, verspreidt u in feite bacteriën. Als u denkt aan het aantal gemeenschappelijke items en gebieden waarmee u dagelijks in contact komt, van telefoons tot deurkrukken, keukens en waterkokers, en het aantal mensen dat naast uzelf ook met die items in contact komt, beseft u dat het gevaar voor overdracht van ziektekiemen en de ontwikkeling van bacteriën fenomenaal is. Men zegt dat het griepvirus tot drie dagen op een oppervlak kan overleven, en dat maakt van reiniging en hygiëne een ernstige zaak.

Gemiddeld aantal bacteriën per oppervlak

Drie van de vijf infecties worden veroorzaakt door vuile handen, daarom kan het de moeite waard zijn om een handleiding op te stellen, waarin de juiste procedures voor handen wassen worden uiteengezet. Naar verluidt wast slechts 40% van de mensen hun handen na gebruik van het toilet, wat betekent dat het verspreiden van ziekte veroorzakende bacteriën enorm stijgt. Anti-bacteriële handzeep is een uitstekende preventieve maatregel en vormt een essentieel onderdeel voor elke toiletruimte of keuken in een kantoor. De aanwezigheid van anti-bacteriële handzeep in ruimten waar de overdracht van ziektekiemen een aanzienlijk risico vormt, kan medewerkers stimuleren om deze extra voorzorgsmaatregel te nemen voor het eten en na gebruik van de toiletten.

11% van de kantoormedewerkers maakt hun toetsenbord niet schoon

Het gemiddelde toetsenbord kan 7.500 bacteriën bevatten en aangezien dit een essentieel hulpmiddel is voor elke kantoormedewerker, moet een toetsenbord regelmatig worden gereinigd. In de openingen tussen de toetsen kan allerlei rommel achterblijven, zoals voedselresten en zelfs dode huidcellen, die de groei van bacteriën bevordert. Als uw kantoor gebruik maakt van hotdesking, dienen medewerkers over de juiste middelen te beschikken om hun werkplek voor gebruik schoon te maken. Het is belangrijk om waar u maar kunt het aantal medewerkers te verminderen dat in contact komt met virussen die kunnen leiden tot ziekte. Multifunctionele doekjes of speciale reinigingsdoekjes kunnen helpen bij het verwijderen van een groot deel van deze bacteriën.

Eten aan uw bureau kan u ziek maken
Er zijn bepaalde soorten bacteriën waarmee we in contact komen binnen de kantooromgeving, die een bedreiging vormen voor onze gezondheid, naast verkoudheid en griep. Het is belangrijk om mensen te ontmoedigen om aan hun bureau te lunchen, aangezien er ernstig gevaar bestaat dat hun voedsel wordt besmet met bacteriën uit de omringende apparatuur. Als iemand typt en tegelijkertijd zo nu en dan eet, kunnen de bacteriën van het toetsenbord gemakkelijk worden overgedragen van hun handen naar het voedsel dat ze consumeren. 

E. coli kan zich verspreiden op toetsenborden en deurkrukken wanneer de handen niet goed gewassen worden na gebruik van de toiletten. Dit type bacteriën kan leiden tot darmproblemen.

De bacterie Enterococcus faecalis kan zich op toetsenborden nestelen en daar tot wel 24 uur overleven. Dit soort bacteriën kan urineweginfecties veroorzaken.

Extern werken tijdens ziekte
Telewerken is iets dat veel bedrijven overwegen om de verspreiding van ziekten, zoals griep, te verminderen. Dit is vooral relevant als de ziekte besmettelijk is, maar niet verzwakkend, en dient ter bescherming van de rest van de medewerkers. Het griepvirus kan zich tot een afstand van 2 meter verspreiden, dus het nemen van de juiste voorzorgsmaatregelen is essentieel. Gezond personeel is productief personeel, en door de mogelijkheid te bieden om waar mogelijk extern te werken, kunt u een groot verschil maken in de beperking van de overdracht van ziektes en het ziekteverzuim dat daaruit voortvloeit.

Er moet met veel rekening worden gehouden als het gaat om het handhaven van hoge hygiënische normen in een kantoor, maar in de onderstaande infographic vindt u enkele kernpunten en een aantal tips om van uw kantoor een gezondere omgeving te maken. 

Zorg ervoor dat uw medewerkers op de hoogte zijn van de hygiënevoorschriften die het bedrijf heeft ingesteld. De gezondheid en veiligheid van een kantoor is iets waarvoor ieder individu verantwoordelijk is. Evaluatie van uw huidige procedures met betrekking tot gezondheid, hygiëne en netheid op de werkplek, is de eerste stap naar het terugdringen van virus-gerelateerde ziekte op het werk en de verspreiding van bacteriën in de werkomgeving — voorkomen is beter dan genezen. 

Delen via:

Lees verder

Contact
close

Een persoonlijk gesprek

U kunt een Staples-accountmanager bellen op het volgende nummer:

088 45 45 000

U kunt ook het onderstaande formulier invullen. Een van onze accountmanagers zal dan snel contact met u opnemen.

Get Help NL

Form
Submit