Staples Solutions gebruikt cookies (en vergelijkbare technologieën zoals Facebook Pixels, beacons en Javascript) voor de website om de functionaliteit en bruikbaarheid van de website te verbeteren, om verkeer te analyseren en voor advertentiedoeleinden. Als gevolg hiervan verwerken cookies persoonsgegevens voor verschillende doeleinden. Lees meer over het gebruik van cookies op deze website in de cookieverklaring op www.staplesadvantage.nl. Lees meer over de manier waarop deze website persoonsgegevens verwerkt in de privacyverklaring www.staplesadvantage.nl. Door op de knop 'OK' te klikken of door deze website te gebruiken, geeft u toestemming voor de functie van deze cookies.

Logo Staples

Welke impact heeft hygiëne op kantoor in Europa?

Delen via:
Staples_article

We hopen allemaal ergens te werken waar we kunnen rekenen op een aangename, schone en veilige werkomgeving. Het is nuttig als werkgevers  daarvoor zorgen als ze willen dat hun medewerkers gelukkig, gezond en productief zijn. Maar als uw werkplek tekortschiet, dan is al snel het tegenovergestelde bereikt en heeft u ontgoochelde medewerkers met veel gezondheidsklachten. Dit heeft uiteraard ongewenste gevolgen voor organisaties, zoals onderbemanning met een verminderde productiviteit als gevolg.

Dit is een belangrijk onderwerp voor heel Europa, dus we zetten het even op een rijtje. Wie wordt hierdoor het meest getroffen en wat zijn de mogelijke gevolgen van kantoorhygiëne of het gebrek daaraan?

Ziekmeldingen

In alleen al het Verenigd Koninkrijk gingen naar schatting 27,3 miljoen werkdagen verloren in 2014 en 2015 vanwege gezondheidsredenen, met een gemiddelde ziekteduur per persoon van 19 dagen. Hoewel men natuurlijk niet kan zeggen dat al deze dagen werden veroorzaakt door een slechte kantoorhygiëne, zal dit wel de oorzaak zijn van een behoorlijk aandeel van die verloren dagen. Typische oorzaken voor ziekmeldingen zijn onder andere besmettelijke ziekten zoals verkoudheid en griep, evenals aandoeningen zoals voedselvergiftiging en maagklachten, veroorzaakt door slechte hygiëne.

Als we naar de Europese cijfers kijken, zien we dat Oostenrijk het grootste deel afgemelde werknemers telt vanwege een werkgerelateerde aandoening, namelijk 11%. De overeenkomstige cijfers voor het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje en Zweden waren respectievelijk 2%, 5,8%, 2,6% en 7,6%.

Probleemgebieden van de kantooromgevingen

Verschillende onderzoeken wijzen uit dat het bureau en de omgeving daaromheen de meeste schadelijke bacteriën bevat, meer zelfs dan voor de hand liggende plekken zoals een toilet. Volgens studies bevat de gemiddelde toiletbril ongeveer 49 microben per vierkante inch, terwijl een toetsenbord tot 3.295 microben bevat op hetzelfde oppervlakte. Kantoortelefoons springen er tussenuit met 25.127 microben per vierkante inch. Toch weten slechts 3% van de kantoren hun apparatuur goed genoeg schoon te houden.

Aangezien de kantooromgeving er één is met veel menselijke interactie, kunnen bacteriën gemakkelijk worden doorgegeven van persoon tot persoon, met alle gevolgen van dien.

Het vergelijken van Europese landen

Er zijn grote verschillen in de ziektecijfers binnen Europa. Als het gaat om het percentage werknemers  dat vrije dagen opnam vanwege ziekte tonen de HSE-cijfers van 2013 aan dat Ierland het beste uit de bus komt met slechts 1% en Oostenrijk er het ergst aan toe is met 11%.

Scandinavische landen lijken ook een onverwacht hoog afwezigheidspercentage te hebben in de openbare sector, iets dat door sommige rapporten wordt toegeschreven aan het relatief hoge bedrag aan ziektegeld dat in Zweden, Finland en Denemarken wordt betaald aan werknemers. Vergelijkbare patronen zien we ook in de hele publieke sector van het Verenigd Koninkrijk.

Waar komt dit allemaal op neer?

Natuurlijk is de belangrijkste vraag voor veel landen en vele organisaties hoeveel werkgerelateerde ziekte hen kost. Ook hier geldt dat dit enorm varieert binnen Europa. In Duitsland wordt geschat dat de hierbij verloren gegane productiviteit het land € 73 miljard kost, 3% van het BNP, maar in het Verenigd Koninkrijk wordt voor hetzelfde uitgegaan van € 32,8 miljard (£ 27 miljard).

Ondanks de uiteenlopende cijfers zijn het in alle gevallen behoorlijke bedragen, en als het aankomt op individuele bedrijven is het vermijden van verspilling absoluut essentieel. Verbetering van de hygiënepraktijken helpt al een heel stuk om dit kostbare probleem op te lossen. Het is dus zaak om een paar kleine veranderingen aan te brengen binnen uw bedrijf die een positief effect kunnen hebben!

Delen via:

Lees verder

Contact
close

Een persoonlijk gesprek

U kunt een Staples-accountmanager bellen op het volgende nummer:

088 45 45 000

U kunt ook het onderstaande formulier invullen. Een van onze accountmanagers zal dan snel contact met u opnemen.

Get Help NL

Form
Submit