Staples Solutions gebruikt cookies (en vergelijkbare technologieën zoals Facebook Pixels, beacons en Javascript) voor de website om de functionaliteit en bruikbaarheid van de website te verbeteren, om verkeer te analyseren en voor advertentiedoeleinden. Als gevolg hiervan verwerken cookies persoonsgegevens voor verschillende doeleinden. Lees meer over het gebruik van cookies op deze website in de cookieverklaring op www.staplesadvantage.nl. Lees meer over de manier waarop deze website persoonsgegevens verwerkt in de privacyverklaring www.staplesadvantage.nl. Door op de knop 'OK' te klikken of door deze website te gebruiken, geeft u toestemming voor de functie van deze cookies.

Logo Staples

Het opstellen van een risicobeheerplan

Delen via:
Staples_article

Ieder bedrijf, ongeacht in welke branche, krijgt op jaarbasis de meest uiteenlopende projecten voor de kiezen. U mag dan wel een efficiënt team en waardevolle middelen tot uw beschikking hebben om effectief werk te leveren, maar zoals u waarschijnlijk maar al te goed weet, lopen de dingen niet altijd zoals gepland!

Hoewel er niets aan gedaan kan worden om deze problemen te voorkomen, kunt u er wel voor zorgen dat u zo voorbereid mogelijk bent door een goed risicobeheerplan op te stellen. Dit klinkt misschien complex, maar door het volgen van een eenvoudige stap-voor-stap aanpak blijkt dit een relatief eenvoudig proces te zijn.

1. Breng de risico's in kaart

De eerste stap is de meest cruciale: het opstellen van een lijst met mogelijke risico's die uw project kunnen beïnvloeden of in gevaar kunnen brengen. Het is verstandig om deze risico's op te delen in categorieën, zoals human resources, kosten en externe leveranciers. Zelfs de kleinste details moeten aan bod komen, omdat een klein probleem snel kan escaleren tot iets veel ernstiger.

2. Rangschik de risico's

Zodra u een uitgebreide lijst van mogelijke risico's hebt gemaakt die uw project kunnen beïnvloeden, is het tijd om deze nader onder de loep te nemen! Ten eerste moet u nagaan hoeveel kans er is dat er iets misgaat en welke gevolgen dat kan hebben. Zorg dat u over de juiste middelen beschikt om dit op te lossen indien dat nodig blijkt te zijn. Het is belangrijk dat u in deze fase samenwerkt met anderen en luistert naar de adviezen van specialisten van alle afdelingen. Zij kunnen immers inzichten hebben die anderen wellicht over het hoofd zien! 

3. Ontwikkelen van een actieplan

In deze fase beslist u welke strategie u zult volgen als één van de geïdentificeerde risico's zich voordoet. Deze strategie dient niet alleen om te bepalen hoe u met elk risico om zal gaan, maar ook welke individuele verantwoordelijkheden uw teamleden hebben en welke commandostructuur gevolgd zal worden. Natuurlijk is het voor alle scenario's die zich voor kunnen doen van belang dat u een noodplan heeft klaarliggen dat gevolgd kan worden.

4. Communiceer uw risicobeheerplan

Deze laatste fase is nodig om alle informatie te delen van uw risicobeheerplan met alle betrokken partijen. Dit zullen niet alleen uw directe medewerkers zijn, maar iedereen die betrokken is bij het project, met inbegrip van klanten, leveranciers en alle andere stakeholders. Door iedereen op de hoogte te stellen, de individuele verantwoordelijkheden te communiceren, en anderen gerust te stellen dat u goed bent voorbereid op alle incidenten, zorgt u voor de best mogelijke uitgangspositie voor uw bedrijf als één van de risico's onverhoopt realiteit wordt. 

Er is de stelregel dat als u niet van te voren plant voor calamiteiten, er daadwerkelijk iets mis zal gaan. Dit is helaas iets dat vaak gebeurt als een bedrijf geen goed risicobeheerplan heeft. Als u plannen goed wilt uitvoeren, is het de tijd waard om u op alles voor te bereiden.

Delen via:

Lees Verder

Contact
close

Een persoonlijk gesprek

U kunt een Staples-accountmanager bellen op het volgende nummer:

088 45 45 000

U kunt ook het onderstaande formulier invullen. Een van onze accountmanagers zal dan snel contact met u opnemen.

Get Help NL

Form
Submit