Veiligheid en welzijn eerst, dan pas zaken.

Delen via:
  • Staples_article

Trends voor de werkomgeving die de productiviteit in uw bedrijf kunnen verhogen

  • Gezondheid en veiligheid op kantoor.
  • Persoonlijke veiligheid en een veilig pand.
  • Ergonomie.

Wat betekenen deze begrippen voor u? U denkt waarschijnlijk zoiets als: Heeft mijn kantoor een bhv'er? Heb ik de juiste borden voor nooduitgangen? Houden mijn werknemers voldoende pauze? Heeft mijn stoel de juiste zithoogte? Hoewel deze vragen stuk voor stuk belangrijk zijn, vertegenwoordigen ze kwesties die al veel aandacht krijgen sinds de introductie van kantoren met vaste werkplekken. De afgelopen jaren zijn de voornaamste aandachtspunten echter veranderd. Als u een eigen bedrijf heeft en benieuwd bent naar de discussie over gezondheid en veiligheid op het werk in 2018, lees dan verder...

Mentaal welzijn. U weet vast hoe belangrijk het is om de tijd te nemen om weer beter te worden wanneer u lichamelijk niet in topvorm bent. Maar besteedt u ook voldoende aandacht aan het geestelijk welzijn van uw werknemers en dat van uzelf? Uit een onderzoek van Deloitte blijkt dat 84% van de werknemers fysieke, psychologische of gedragsmatige symptomen heeft ervaren als gevolg van een slechte mentale gezondheid. Deze symptomen, waaronder depressieklachten, leiden ertoe dat werknemers elke drie maanden circa vijf werkdagen missen en 11,5 dagen minder productief zijn. Of u nu denkt aan het welzijn van uw werknemers of de winstmarge van uw bedrijf, deze cijfers maken indruk! Deze nadelen zijn echter wel te voorkomen. Onderzoeken hebben aangetoond dat lichamelijke inspanning de geestelijke activiteit kan verhogen. Voor het mkb hoeft dit niet veel te kosten. Het is aangetoond dat het geheugen, de geestelijke gezondheid, de creativiteit en het concentratievermogen allemaal kunnen worden verbeterd met wat lichamelijke inspanning. Een frisse neus halen tijdens de lunch klinkt goed, of niet?

Werknemers met een burn-out. In tegenstelling tot de symptomen en effecten van een slechte mentale gezondheid, wordt een burn-out veroorzaakt door stress als gevolg van een onredelijk hoge werklast en lange werkdagen. Bij een samenwerking met Kronos ontdekte Forbes dat ruim één derde van alle werknemers na kantooruren e-mails van het management ontvangt en dat bijna 10% van deze e-mails binnenkomt tijdens de vakantie. Hoewel technologie bepaalde werkgerelateerde verantwoordelijkheden zeker vereenvoudigt, is dit verschijnsel enorm nadelig voor een gezonde balans tussen werk en privé. Bedrijven lijden hierdoor onder lagere productiviteit, meer burn-outs en uiteindelijk een hoger personeelsverloop. Door een beleid te introduceren dat een goede balans tussen werk en privé stimuleert, kunt u er eenvoudig en effectief voor zorgen dat werknemers niet te veel overwerken. Ook kunt u hun dagelijkse werkstress beperken door regelmatige pauzemomenten en actieve communicatie met collega's te stimuleren. De winstmarge van uw bedrijf wordt aanzienlijk beïnvloed door de productiviteit van uw werknemers. Daarom is het belangrijk dat u zich bewust bent van de symptomen en actief aan oplossingen werkt wanneer er problemen ontstaan.

Actieve communicatie. Heeft u ooit overwogen uw werknemers te stimuleren vaker met elkaar te praten? In het tijdperk van chats, e-mails en emoji's mogen we niet vergeten dat menselijke interactie belangrijk is. Uit een onderzoek door FastCompany blijkt dat face-to-facegesprekken tussen collega's hun prestaties met wel 20% kunnen verhogen. Bovendien ontdekte Economic Times dat 72% van werknemers met een goede vriend op het werk tevredener is. Harvard Business Review onderzoekers Mahdi Roghanizad en Vanessa K. Bohns hebben vastgesteld dat één face-to-face gesprek net zo effectief is als vierendertig e-mails. Als we de tijd vergelijken die nodig is voor vierendertig e-mails versus een kort gesprekje bij de koffieautomaat, dan lijkt dit de oplossing voor al uw problemen. Vergeet ook vooral niet dat de inrichting van een kantoor een cruciale rol speelt in de communicatie tussen werknemers. Google en IBM proberen niet zomaar trendy te zijn – ze weten welke impact de inrichting van werkplekken heeft op onderlinge relaties en productiviteit.

U denkt misschien dat grote bedrijven de middelen hebben om deze uitdagingen relatief eenvoudig aan te gaan, maar vergeet niet dat u als bedrijfseigenaar, teamleader of kantoormanager een belangrijk voordeel heeft: u staat veel dichter bij uw werknemers dan grote bedrijven. Als u welzijns- en gezondheidsproblemen op kantoor wilt verhelpen, moet u deze eerst vaststellen. Daarna kunt u redelijk eenvoudig en kosteneffectief processen en beleidsmaatregelen implementeren om uw werknemers te helpen. ‘Veiligheid en welzijn eerst, dan pas zaken.’ Volg deze leus en u houdt uw werknemers tevreden en productief.

Gezondheids- en veiligheidsoplossingen

Lees meer

Delen via:

Lees Verder

Contact
close

Een persoonlijk gesprek

U kunt een Staples-vertegenwoordiger bellen op het volgende nummer:

088 45 45 700

U kunt ook het onderstaande formulier invullen. Eén van onze vertegenwoordigers zal dan snel contact met u opnemen

Get Help NL

Form
Submit