Staples Solutions gebruikt cookies (en vergelijkbare technologieën zoals Facebook Pixels, beacons en Javascript) voor de website om de functionaliteit en bruikbaarheid van de website te verbeteren, om verkeer te analyseren en voor advertentiedoeleinden. Als gevolg hiervan verwerken cookies persoonsgegevens voor verschillende doeleinden. Lees meer over het gebruik van cookies op deze website in de cookieverklaring op www.staplesadvantage.nl. Lees meer over de manier waarop deze website persoonsgegevens verwerkt in de privacyverklaring www.staplesadvantage.nl. Door op de knop 'OK' te klikken of door deze website te gebruiken, geeft u toestemming voor de functie van deze cookies.

Zet je bedrijf op een voordelige wijze in de kijker

Delen via:
  • Edding

Het lijkt wel of ons leven zich tegenwoordig voor een scherm afspeelt. We worden overspoeld met e-mails en overweldigd door websites. En aan online-transacties komt geen mens meer te pas. Er wordt aangenomen dat 80% van de inkomsten van 20% van bestaande klanten komt, maar zonder een persoonlijke touch kunnen zelfs trouwe klanten weglopen.

Het gevoel van klanten is bepalend voor hun gedrag. Bedrijven die op een fantasierijke manier een emotionele verbinding maken, onderscheiden zich niet alleen van hun concurrenten, maar hebben ook eerder tevreden, terugkerende klanten.

Hier volgen twee budgetvriendelijke en IT-loze ideeën om jouw klanten tijdens het vakantieseizoen een plezier te doen. En dan krijg je ook nog eens de kans om - weg van de computer - even creatief bezig te zijn.

Idee 1: Schrijf een bedankbriefje
Weet je nog hoe gewaardeerd je je voelde, de laatste keer dat je een handgeschreven brief of kaart ontving? Weten dat iemand de tijd heeft genomen om iets te schrijven, in plaats van snel een mailtje te versturen of gewoon niets te doen, maakt veel indruk in dit digitale tijdperk. Onderzoek geeft overigens aan dat het echt de gedachte is die ertoe doet.

Bij een persoonlijk bedankje voor klanten die jouw bedrijf hebben gesteund, gaat het niet alleen over meer verkopen; een verstandig bedrijf waardeert zijn klanten oprecht.  De beste benadering? Een handgeschreven briefje. Het klinkt misschien ouderwets, maar je doet iemand een plezier en dat kost niet meer dan briefpapier en porto.

Onderstaand enkele tips voor het perfecte bedankbriefje.

1. Gebruik altijd hoogwaardig briefpapier; minstens 120 grams of 300 grams gesatineerde briefkaarten of cadeaulabels.

2. Denk goed na over de keuze van je pen. Een standaardbalpen is prima. Als je de ontvanger echter wilt verrassen, overweeg dan bijvoorbeeld een hoogwaardige lakmarker zoals de edding 750 en edding 751. Deze markers - glanseffect, veegvast en slijtbestendig - zijn leverbaar in 14 levendige kleuren, inclusief feestelijk zilver of goud. Je kunt dus heel creatief te werk gaan. Wil je meer sturen dan gewoon een briefje of kaart? De markers werken ook op gecoat papier, glas, metaal, hout, keramiek en plastic. Zelfs op donkere oppervlakken of papier zorgen ze voor een opaak effect. En als je de kleur van de inkt contrasteert met de oppervlaktekleur, krijgt jouw boodschap een optimale impact.

3. Spel de naam van je klant correct; anders slaat een positief gevoel snel om in ergernis.

4. Leg uit waarom je schrijft en leg een direct verband met de ontvanger. Die weet dan dat de boodschap speciaal voor hem of haar is. Het gaat niet om een verkoopbrief; sluit dus geen kortingsbon bij, en vraag niet om een wederdienst.

5. Houd je bericht kort en bondig, zodat de ontvanger begrijpt dat je de klandizie écht waardeert. Een persoonlijke noot is uitstekend, maar vergeet niet dat humor verkeerd kan vallen.

6. Je handschrift moet leesbaar zijn, maar maak je geen zorgen als het niet perfect cursief is. Eigenlijk zorgt een realistische, alledaagse stijl voor de vriendelijke, informele toon die je nastreeft.

7. Controleer je boodschap tot slot zorgvuldig en vraag iemand anders om te kijken naar eventuele fouten. Diegene kan dan tevens aangeven of je handschrift gemakkelijk leesbaar is!

Het is de moeite waard om op gezette tijden persoonlijke briefjes te versturen. Iedereen voelt zich, wanneer dan ook, graag gewaardeerd. En uiteraard kan deze aanpak zorgen voor een glimlach, niet alleen bij klanten, maar ook bij zakenpartners, vrienden en collega's. Als je bijvoorbeeld onlangs mocht rekenen op de steun van een teamlid, waarom zou je dan niet een briefje schrijven om je waardering uit te spreken?

Idee 2: Schrijf op je ruiten
Uiteraard worden niet alle aankopen online gedaan en er gaat niets boven de gezellige drukte van een winkelstraat. Bij zo'n overdaad van aandachttrekkers kan een gepersonaliseerde aanpak ook hier passanten binnenhalen. En dat geldt ook voor kantoren; je kunt medewerkers absoluut betrekken door de bedrijfsomgeving een eigen gezicht te geven.

Je wilt bijvoorbeeld stilstaan bij het seizoen of een snelle verkoopactie aankondigen, of je vergaderruimte, etalage of menuborden aanpassen om een onweerstaanbaar statement te maken.

Neem onderstaande tips mee.

1. Met krijtmarkers, zoals de edding 4090 en edding 4095 in vrolijke kleuren, laat je je winkel of werkplek gemakkelijk en voordelig opvallen, zonder geklieder met lijm of verf. Met de vloeibare kalk op waterbasis kan worden getekend en geschreven op alle niet-poreuze oppervlakken zoals glas, krijtborden of spiegels. Eigenlijk alles binnen het blikveld van klanten of collega's.

2. Laat je creativiteit de vrije loop met gedurfde afbeeldingen en opvallende kleuren, maar weet ook goed waar de grens ligt. Een al te ingewikkeld bord of design schrikt mensen af. Vaak werkt één kleur - bijvoorbeeld voor een sneeuwtafereel - net zo goed. Kies je kleuren echter met zorg; er wordt aangenomen dat kleuren van invloed zijn op de aankoopbeslissing.

3. Als je ook met woorden werkt, zorg er dan voor dat ze goed leesbaar zijn, en correct gespeld. Citaten of interessante weetjes spreken mensen vaak aan.

4. Houd je boodschap op ooghoogte. Zo verhoog je de kans om potentiële klanten aan te trekken, of je collega's te bereiken.

5. Verander het design of de boodschap regelmatig om de impact in stand te houden. Als je een krijtmarker hebt gebruikt, kun je de uiting gemakkelijk met een vochtig doekje wissen. Zo vervang je bijvoorbeeld sneeuwvlokken voor de kerst gemakkelijk door lentebloemen.

Wat je ook beslist, het personaliseren van je marketing heeft een grote uitwerking, bij lage kosten.

Delen via:

Lees verder

Contact
close

Een persoonlijk gesprek

U kunt een Staples-accountmanager bellen op het volgende nummer:

088 45 45 700

U kunt ook het onderstaande formulier invullen. Eén van onze accountmanagers zal dan snel contact met u opnemen.

Get Help NL

Form
Submit