Organiseer hackathons om elke dag te innoveren

Delen via:
  • Staples_article

Iedereen die enige tijd in de technologische branche heeft gewerkt, heeft waarschijnlijk wel eens gehoord van hackathons. Voor wie deze term nog niet kent: het is een soort marathon, maar dan om te programmeren (maar minder stressvol en met meer pizza).

Tijdens een hackathon werken ontwikkelaars gedurende een vaste periode samen om nieuwe softwareproducten, tools en functies te ontwikkelen. Een hackathon kan een hele dag (of avond) of enkele dagen duren. Het doel is om snel en intensief samen te werken.

Het idee achter een hackathon is niet beperkt tot de technische afdeling of een startende technologische onderneming. In feite kan elk bedrijf, elke afdeling en elk team een hackathon organiseren om snel te brainstormen over vrijwel elk bedrijfsprobleem of om dit te reproduceren, of om innovatieve oplossingen te bedenken voor bedrijfsproblemen.

Wat is een hackathon?

Elke succesvolle hackathon kent vier gemeenschappelijke elementen:

Snelheid 

Een hackathon duurt minimaal enkele uren en maximaal enkele dagen. De duur moet aan het begin bekend zijn, zodat het team rekening kan houden met de tijd.

Focus

Bij een hackathon zijn er geen afleidingen van andere projecten, zodat de medewerkers zich intensief kunnen concentreren op het probleem.

Teams bestaan uit medewerkers van verschillende afdelingen

Voor nieuwe ideeën zijn nieuwe inzichten nodig. Bij hackathons worden vaak medewerkers met verschillende functies gecombineerd, zoals programmeurs, ontwerpers, wetenschappers, marketingmedewerkers en ondernemers. Zij kunnen oplossingen vanuit verschillende oogpunten bekijken.

Acceptatie van mislukking

Een hackathon is een experiment en geen project. Het moet een speelse manier zijn om snel veel ideeën te bedenken en te beoordelen.

Het is niet altijd realistisch om een volledige hackathon te houden om elk bedrijfsprobleem op te lossen. Hieronder volgen echter enkele manieren om hackathons te houden om eentonigheid te doorbreken en te zorgen voor maximale creativiteit.

Hanteer een Agile-proces

Bedrijven werken traditioneel in een lineair proces, met verschillende taken, leveringen en goedkeuringsfasen die moeten worden voltooid voordat het werk kan verdergaan. Bij een Agile-aanpak werkt een team continu samen in korte sprints als onderdeel van een herhalend proces.

Er zijn vele typen Agile-processen: Scrum biedt een vaste set rollen en methoden, terwijl Kanban meer flexibiliteit biedt. Het Agile-proces is ontworpen voor softwareontwikkeling, maar kan voor elk type werkzaamheden worden gebruikt. In plaats van een teamlid te vragen om over 30 dagen een rapport te leveren, wordt met een Agile-proces een aantal deelleveringen bepaald om de omvang, onderzoeksmaterialen en gegevens van het teamlid te evalueren, zodat het teamlid de kans krijgt om het werk bij te sturen en aan te passen aan feedback van het team, indien nodig.

Minder praten, meer prototypes

De meeste vergaderingen zijn niet alleen een verspilling van tijd, maar ook van geld. Uit een onderzoek blijkt dat een wekelijkse vergadering van managers op middelbaar niveau een organisatie USD 15 miljoen per jaar kost. Dat komt doordat bij de meeste vergaderingen één of twee personen het meeste praten, terwijl de anderen weinig toevoegen of het gesprek volledig negeren en ander werk uitvoeren of e-mails lezen.

In plaats van iedereen te vragen bij een vergadering aanwezig te zijn om over een project te praten, is het beter een werksessie te organiseren. Het sleutelwoord hier is 'werk'. Nodig alleen mensen uit die een directe bijdrage zullen leveren aan het onderwerp dat in die sessie wordt behandeld. Medewerkers op een te laag of te hoog niveau of zonder relatie met het onderwerp kunnen later worden bijgepraat of bij de sessie worden geroepen wanneer dit nodig is.

Los nieuwe problemen op

Niet elke hackathon wordt gehouden om een specifiek bedrijfsprobleem op te lossen. Op kantoor werken we meestal op een reactieve manier aan taken die aan ons zijn toegewezen en zijn we niet proactief. Draai de rollen eens om door uw team uit te dagen een probleem te definiëren en hiervoor een oplossing te bedenken. U zult versteld staan van de resultaten. Mogelijk komen ze met een oplossing voor een bedrijfsprobleem waarvan u het bestaan niet eens wist.

Stimuleer mislukking, beloon succes

Als u wilt dat uw team met nieuwe ideeën komt, moet u accepteren dat sommige ideeën nutteloos zullen zijn. Hoe meer er een cultuur is waarin mislukkingen worden geaccepteerd in plaats van bestraft, hoe meer uw medewerkers zich aangemoedigd zullen voelen om anders te denken. Stimuleer in een vroeg stadium de hoeveelheid ideeën. De beste ideeën kunnen altijd later worden geselecteerd. U kunt zowel kwaliteit als kwantiteit stimuleren door een prijs uit te reiken, zodat er een competitieve sfeer ontstaat en medewerkers ‘out-of-the-box’ denken.

Maak tijd om na te denken

We moeten erkennen dat onze dagelijkse werkzaamheden vaak een belemmering vormen voor innovatief denken. Het is onmogelijk creatief te zijn tijdens het controleren van e-mail, het invullen van een onkostenrapport en gelijktijdig werken aan drie volledig verschillende projecten. Als u wilt investeren in innovatie, investeer dan in tijd. Reserveer regelmatig een volledige dag voor ongestructureerde, creatieve samenwerking zodat uw team zich zonder afleiding kan concentreren op nieuwe ideeën.

En vergeet niet het belangrijkste element van hackathons … pizza.


Contact opnemen

Delen via:

Lees Verder

Contact
close

Een persoonlijk gesprek

U kunt een Staples-vertegenwoordiger bellen op het volgende nummer:

088 45 45 700

U kunt ook het onderstaande formulier invullen. Eén van onze vertegenwoordigers zal dan snel contact met u opnemen

Get Help NL

Form
Submit