Staples Business Advantage

Vergelijk jij ook kantoorartikelen?

Delen via:

Een aantrekkelijk tarief, een hoge kwaliteit en altijd voldoende op voorraad. Je hebt je handen vol aan het inkopen van kantoorartikelen. De keuze is reuze. Jagen op de beste koopjes is dan ook een flinke klus. Zoeken, vergelijken, vragen...en dan hanteert elke leverancier ook nog zijn eigen orderproces en levertijden. Veel tijd om af te wegen heb je niet, er mag geen tekort aan voorraad ontstaan. En toch geeft het een kick als je koopjacht resulteert in een besparing. Maar, is dat wel zo?

Het inkoopproces is nooit anders geweest, je bepaalt zelf met welke leveranciers je werkt en hebt daardoor keuze uit veel alternatieven. Door regelmatig interessante aanbiedingen te scoren, houd je je budget binnende perken. Het geeft je elke maand weer een goed gevoel wanneer je de kosten rapporteert en je een mooie besparing hebt kunnen realiseren.

Dankzij de flexibiliteit kun je ook écht wat voor je collega's betekenen. Zolang je budget het toelaat, kunnen zij zelf aanwijzen wat ze willen kopen. Geen ingewikkelde processen, jij regelt het voor hen. En soms weetje de organisatie ook nog te verblijden met leuke incentives die je op de kop hebt weten te tikken door op het juiste moment de inkopen te doen.

Whitepaper download banner

Of is koopjes jagen een kostenpost voor de inkooporganisatie?

Maar er is een keerzijde. Je besteedt veel tijd aan het vergelijken van diverse producten en leveranciers. Elk orderproces is anders en om de benodigde informatie te krijgen onderhoud je met veel leveranciers contact. De papiermolen is aanzienlijk en begint keer op keer van voor af aan. Ook is het niet eenvoudig om het overzicht in je uitgaven te houden, samen met de prijsvergelijkingen die je hebt gedaan om tot de besteaankoop te komen. Zeker nu de organisatie groeit, hoe meer mensen hoe meer wensen waardoor je tijd vooral door korte termijn zaken in beslag genomen wordt.

3 verborgen kostenposten van flexibel inkopen:

  • Geen schaalvoordeel: Hoe meer leveranciers, hoe minder producten je per leverancier afneemt. Zo mis je de fikse korting die schaalvoordeel bij één leverancier je oplevert.
  • Administratieve rompslomp: Hoe meer leveranciers, hoe meer crediteuren en papierwerk. De interne resources die de organisatie in moet zetten om dit te beheren, vormen een aanzienlijke kostenpost op jaarbasis.
  • Transport- en retourkosten: Hoe meer leveranciers, hoe meer orders, hoe vaker bezorgkosten. En hoe groter de kans dat het product niet bevalt en tegen hoge retourkosten (en een fikse CO2-uitstoot) terug moeten.

Vergroot je meerwaarde op de lange termijn

Als je urenlang tijd besteedt aan het realiseren van kostenbesparingen, leidt dat af van andere activiteiten die waarde toevoegen. Daarom kun je kijken naar mogelijkheden om je inkopen te automatiseren, zodat je ook op andere gebieden je meerwaarde kunt vergroten.

Stel jezelf eens de vraag:

  • Hoeveel tijd besteed jij aan het zoeken en vergelijken van producten en prijzen?
  • Wat heb je nu écht bespaard het afgelopen jaar?
  • Hoeveel heb je uitgegeven aan bezorg- en retourkosten afgelopen jaar?
  • Hoeveel tijd heb je besteed aan de administratie en een juiste kosten allocatie?
  • Zijn je collega’s gelukkig met de kwaliteit van de producten?


Het bestellen van een koopje hier en daar zorgt voor meer kosten omdat je meer leveranciers, leveringen en papierwerk moet beheren. Deze kosten overstijgen al snel de besparing die je realiseerde met je inkopen.Bovendien zorgt het voor routine in je werk, een meer zelfsturende organisatie en tijd voor zaken die de business écht vooruit helpen, zoals aandacht voor de klant. In veel gevallen zorgt inkopen bij één leverancier voor de laagste totale kosten en biedt dit op lange termijn de meeste waarde.

Waar liggen kansen voor jouw organisatie? Doe de online inkoopscan vandaag nog!

In hoeverre leidt het wisselen van leverancier tot voordelen voor jouw organisatie? Ga naar de inkoopscan en breng binnen 5 minuten in kaart waar de kansen voor jouw organisatie liggen en hoe je vandaag nog kunt starten met het optimaliseren van jouw inkoopbeleid!

Delen via:

Lees Verder

Contact
close

Een persoonlijk gesprek

U kunt een Staples-vertegenwoordiger bellen op het volgende nummer:

088 45 45 700

U kunt ook het onderstaande formulier invullen. Eén van onze vertegenwoordigers zal dan snel contact met u opnemen

Get Help NL

Form
Submit