Staples Solutions gebruikt cookies (en vergelijkbare technologieën zoals Facebook Pixels, beacons en Javascript) voor de website om de functionaliteit en bruikbaarheid van de website te verbeteren, om verkeer te analyseren en voor advertentiedoeleinden. Als gevolg hiervan verwerken cookies persoonsgegevens voor verschillende doeleinden. Lees meer over het gebruik van cookies op deze website in de cookieverklaring op www.staplesadvantage.nl. Lees meer over de manier waarop deze website persoonsgegevens verwerkt in de privacyverklaring www.staplesadvantage.nl. Door op de knop 'OK' te klikken of door deze website te gebruiken, geeft u toestemming voor de functie van deze cookies.

De top 3 grootste frustraties met inkoop

Delen via:

Je bent de spin in het web en de vraagbaak van de organisatie. Collega's kunnen voor van alles bij jou terecht, of het nu gaat om het ontvangen van bezoekers, administratieve zaken of het regelen van de juiste kantoorbenodigdheden. Dat laatste blijkt nog wel eens tot frustratie onder medewerkers te leiden, blijkt uit onderzoek.* Wat zijn de veroorzakers daarvan? En, relevanter nog: Wat kun je doen om een bijdrage te leveren aan blije collega's?

Een geoliede inkooporganisatie die resulteert in tevredenheid bij collega's op de werkvloer, is een uitdagende -maar niet onmogelijke- klus. Bijna 70% van de genoemde frustraties wordt veroorzaakt door 3 aanwijsbare redenen van het inkoopproces.

De top 3 grootste frustraties met inkoop:

  1. Tijdrovend proces (30,8%)
  2. Onduidelijk proces (23,1%)
  3. Mandaat onbekend (15,4%)

De tijd die gemoeid is met het doen van inkopen is de grootste bron van ergernis. De complexiteit van het proces of het doen van inkopen vía een collega, worden als redenen genoemd voor de hoeveelheid tijd die aan de inkoop besteed wordt. Onduidelijkheid rondom het inkoopproces, is voor vele anderen een frustratie. Het schort vaak aan een introductie van de bestelomgeving, duidelijke richtlijnen en proactieve communicatie rondom de werkwijze. Ook frustreert het respondenten dat zij niet weten wie welk mandaat heeft om benodigdheden te bestellen en welke limieten er gelden.

Whitepaper download banner

De 3 grootste bronnen van tevredenheid

Genoeg ruimte voor organisaties om zich te verbeteren dus. Maar het lijkt hier met name om zogenaamde 'dissatisfiers' te gaan: Factoren die bij een onvoldoende score leiden tot ontevredenheid, maar bij een voldoende niet per definitie leiden tot tevredenheid. Maar waar maak je jouw collega's dan wel blij mee en lopen medewerkers over het algemeen warm voor?

De top 3 meest gewaardeerde inkoopfactoren:

  1. Kwaliteit van producten (46,2%)
  2. Tijdige levering van bestelling (38,5%)
  3. Keuze uit breed assortiment (30,8%)

Producten of diensten van hoge kwaliteit leiden tot de grootste tevredenheid bij medewerkers. Ook verwachten medewerkers dit binnen enkele dagen in huis te hebben en willen zij beschikken over een groot assortiment zodat er iets te kiezen valt.

De sleutel tot blije collega's?

Het klinkt bijna kinderlijk eenvoudig, maar blijkt in de praktijk nog altijd een uitdaging. Goede communicatie lijkt altijd onderdeel van de oplossing te zijn. Richtlijnen over wat wél en wat níet de bedoeling is scheppen duidelijkheid over het proces/mandaat en maakt de inkooporganisatie tegelijkertijd een stuk efficiënter. En als je dan toch moet inboeten aan kwaliteit, levertijd of assortiment, omdat je bijvoorbeeld rekening met het budget moet houden? Ook dan kun je ongetwijfeld op begrip rekenen wanneer je de reden(en) toelicht en met collega's meedenkt over een alternatieve oplossing. Zij blij, jij blij!

* In opdracht van Staples Business Advantage deed Youwe onderzoek onder midden- en kleinbedrijf (MKB) met 100+ medewerkers.

Delen via:

Lees Verder

Contact
close

Een persoonlijk gesprek

U kunt een Staples-accountmanager bellen op het volgende nummer:

088 45 45 700

U kunt ook het onderstaande formulier invullen. Eén van onze accountmanagers zal dan snel contact met u opnemen.

Get Help NL

Form
Submit