Staples Business Advantage

4 veel gehoorde redenen om te switchen van leverancier

Is de impact van een nieuwe leverancier werkelijk zó groot?

Delen via:

Meer leveranciers betekent vaak meer leveringen, meer papierwerk en hogere kosten. Je probeert het aantal dan ook tot het minimum te beperken. Maar hoe weet je of je de beste artikelen tegen de meest gunstigevoorwaarden hebt? Er zijn heus wel eens dingen waar je niet echt tevreden over bent, maar wie zegt dat dat ergens anders beter is?

Tijd voor een heroriëntatie gun je jezelf niet, laat staan om van leverancier te wisselen en je daarmee een nieuw orderproces, andere bestelomgeving of winkelinrichting op de hals te halen. Bovendien heb je geen garanties, wat als je intern alles omgegooid hebt en het geen verbetering oplevert?

Obstakels genoeg. En toch kan niets doen, dus settelen bij je huidige leverancier(s), op den duur meer tijd of geld kosten. Wie zegt dat je de beste afspraken hebt? En daarom zouden inkoopverantwoordelijken zichzelfregelmatig een heroriëntatie moeten gunnen. Te beginnen met vendorrating van de eigen leverancier, waarbijje de geleverde prestaties meet en beoordeelt op basis van vastgestelde criteria. Op basis hiervan kun je de afweging maken of het loont om te switchen. Het kost tijd, maar er zijn significante voordelen. En vervolgens weet je dat je de komende jaren goed zit.

4 veel gehoorde redenen om te switchen

Kostenbesparing: Het feit dat je al een langdurige relatie met je leverancier(s) hebt, wil niet zeggen dat je de besteprijzen krijgt. Vaak is het zo dat er diverse offertes opgevraagd moeten worden om de beste prijs te krijgen. En als je er een pitch van maakt, een competitie voor diverse leveranciers, motiveer je hen in ruil voor een contract met het beste aanbod te komen. En je kunt je huidige leverancier(s) vragen mee te doen natuurlijk.

Betere voorwaarden: Met een pitch, of heroriëntatie, creëer je niet alleen een kans op potentiele besparingen, maar ook op verbeterde voorwaarden. Voorbeelden zijn: de hoogte van de inkoopprijs, schaalvoordeel, de snelheid van de levering en betaling, eventuele bezorg- of retourkosten, maar ook de mogelijkheden tot annulering of zelfs ontbinding van het contract. Bepaal wat jij belangrijk vind en ga met je leverancierin gesprek.

Whitepaper download banner

Inzicht in wat er te koop is: Waarom zou je genoegen nemen met minder als er voldoende alternatieven zijn? Een selectietraject geeft je inzicht in wat de markt te bieden heeft en een frisse blik kan resulteren in nieuwe oplossingenwaaraan je anders nooit gedacht zou hebben. Zo kan een review op het huidige inkoopbeleid leiden tot besparingsmogelijkheden, automatiseringskansen, of advies over hoe je jouw processen kuntoptimaliseren. Maar bijvoorbeeld ook succesverhalen van anderen, die vaak leerzame lessen voorjouw organisatie bevatten. Al met al geeft een heroriëntatie vaak voldoende stof tot verbetering!

Zichtbaarheid in organisatie: Het switchen van leverancier kan leiden tot betere oplossingen, tegen voordeliger tarief en gunstigevoorwaarden. Goede redenen om verbeteringen door te voeren in het inkoopproces, wat jou en je collega’s veel zichtbaarheid in de organisatie oplevert. Door je leidinggevende en/of het management nauw te betrekken bij de voordelen en het selectieproces goed te begeleiden, laat je zien wat je waard bent voor de organisatie. Toegeven, het is niet de primaire reden om te switchen, maar zeker een positief bijkomend voordeel!

Hoe vind je de leverancier die het beste bij jou past?

Laten we het onder ogen zien: switchen heeft voor- en nadelen. De impact is afhankelijk van je situatie, tevredenheid en wanneer je voor het laatst gekeken hebt wat er op de markt te koop is. Het kan geen kwaad de volgende zaken voor jezelf op een rij te zetten:

  • In hoeverre voldoet je huidige leverancier aan je behoeften?
  • Waarom zou je willen settelen? En waarom switchen?
  • Wat is jouw wensenlijst? En wat verwacht je daarin van jouw leverancier?

Overstapkosten

Maar brengt de overstap naar een nieuwe leverancier dan niet heel veel complexiteit en kosten met zich mee? Alle processen zijn immers afgestemd op de huidige leverancier? Ja en nee, een overstap kan complex en tijdrovend zijn, maar de gemiddelde leverancier heeft vaker implementaties begeleid en weet wat er moet gebeuren om snel aan het nieuwe inkoopproces en -systeem gewend te raken en zo de overstapkosten en -moeite tot een minimum te beperken.

Het is van belang om vooraf in gesprek te gaan met de geselecteerde leveranciers. Vraag hen hoe de implementatie in zijn werk gaat, wat mag je bijvoorbeeld voor begeleiding verwachten? Zijn er trainingen? Wie kun je bellen voor extra support? En wat gebeurt er met evt. maatwerk-wensen? Bespreek wat zij voorjou kunnen betekenen en op welke manier zij helpen de implementatie succesvol te maken.

Delen via:

Lees Verder

Contact
close

Een persoonlijk gesprek

U kunt een Staples-vertegenwoordiger bellen op het volgende nummer:

088 45 45 700

U kunt ook het onderstaande formulier invullen. Eén van onze vertegenwoordigers zal dan snel contact met u opnemen

Get Help NL

Form
Submit